Monday, May 2, 2011

شيكولاتة بالبندق....6




زمان وانا صغيرة كنت حاسة دايما ان وقتي مشغول علي الرغم من ان ماكانش ورايا أي التزامات ..يعني المدرسة والواجب وخلاص..حتي لما دخلت الكلية كانت محاضرات واصحابي والدنيا بتخلص معايا علي كدا


بس عمري ماحسيت بملل وزهق زي اللي انا حاساه دلوقتي ..المفروض خلاص ان انا اتخرجت وبشتغل وليا هدف وحلم في الحياة بسعي لتحقيقه..

صحيح انا ما اعر فش ايه بالظبط هو حلمي وهدفي في الحياة غير اني ارتبط بحد بحبه ويحبني ويبقي عندي اسرة مترابطة وسعيدة لكن حاسة ان احلامي كتيرة وكبيرة بس يمكن انا مش واخدة بالي منها علشان مركزة علي الحلم التاني اكتر....

ما اعرفش الاحساس بالملل دا سببه ايه....يمكن علشان الأحداث اليومية كلها عندي بتتكرر علي نفس الشكل والمضمون كل يوم..ولا يمكن علشان اصحابي من ايام الجامعة مابقيتش علي اتصال بيهم زي زمان مفيش بس غير صاحبتي اللي في اسكندرية...لسه الحمدلله بنتصل ببعض وبنطمن علي بعض....

كويس ان انا افتكرت...انا ها اتصل بيها واروح اقضي معاها كام يوم...صحيح احنا في الشتا ودا مش وقت مرواح لحد وكل واحد قاعد في بيته بس والله زهقانة جدا وبعدين اسكندرية حلوة صيف وشتا


جيبت
الموبايل ولسه هاتصل بيها لاقيتها هي اللي بتتصل عليا

انا: بنت حلال والله كنت لسه ها اتصل بيكي

هي: سيبك من دا كله يانغم دلوقتي وركزي معايا...في هنا مكتب للترجمة طالب مترجمين حديثي التخرج تخصص فرنساوي ...جهزي السي في بتاعك وابعتيهولي علي الميل اقدمهولك

انا:مكتب ترجمة ايه... ماينفعش.

هي:ماينفعش ليه بس؟

انا:.لو حصل وقبلت في الشغل دا يبقي انا كدا ها انقل حياتي كلها في اسكندرية ....يابنتي انا كبيري آجي اسكندرية اتفسح كام مرة في السنة انما شغل واستقرار وكلام من دا صعب جدا

هي: يا بنتي افهمي المكتب دا الفرع الرئيسي بتاعه في القاهرة يعني لو ربنا كرمك واتقبلتي ممكن تطلبي نقلك للفرع الرئيسي...انتي مش
كان حلمك تشتغلي في الترجمة ومجال تخصصك ...سيبك بقي من شغل العلاقات العامة دا فرصة والله يانغم مش هاتندمي

انا:ماشي كلامك..تقدري تقوليلي بقي انا ها اسكن فين السنة دي في اسكندرية

هي:عندنا في البيت طبعا .....

انا: لا يا ستي ...هما اسبوع ولا اتنين؟؟ دول سنة بحالها..قولتلك ماينفعش

هي: ممكن بس تقدمي ورقك الأول ..انتي يعني شايفة نفسك اتقبلتي في الوظيفة خلاص

انا: طيب
ها اقولك ها آخد رأيهم عندي في البيت وبعدين ها ارد عليكي

هي: ياريت بسرعة علشان فاضل 4 ايام والتقديم للوظيفة يخلص

انا: طيب خلاص ها ارد عليكي بكرة آخر اليوم



المشكلة ماكانتش في البيت عندنا ولا كانت هااقعد واستقر فين في اسكندرية المشكلة كانت في اني مش عاوزة اسيب الشغل اللي انا فيه...ما اعرفش ليه؟ يمكن علشان الشغل دا هو حلقة الوصل بيني وبين حسام....

انا لسه بفكر فيه ولسه عندي امل تجمعنا الدنيا ببعض تاني

صحيح هو مر علي سفره دلوقتي اكتر من 8 شهور بس لسه طيفه بيداعبني

وخايفة لو سيبت الشغل دا واتنقلت شغل تاني تقل فرصي في اني اشوفه تاني واقابله ...هو اه اتنقل فرع تاني للشركة في تونس بس لما هايرجع هايرجع علي فرع الشركة اللي هنا..خايفة يرجع ومااكونش موجودة



تاني يوم ظبطت السي في بتاعي وبعته لصاحبتي علي الميل....



حاجة واحدة بس اللي خلتني ابعت السي في واقدم للشغل الجديد رغم كل اللي فكرت فيه ...وهو ان لو ليا نصيب اشوفه تاني ونتقابل ها اشوفه حتي لو نقلت شغلي في الهند مش في اسكندرية


بعدها بأسبوع بالظبط لاقيت رسالة علي الميل من مكتب الترجمة بتحدد ميعاد للانترفيو


اتصلت علي صاحبتي وقولتلها: حددوا يوم الاتنين الجاي علشان يعملوا انترفيوا معايا

هي: انا كمان ححدوا معايا الاتنين بردوا

انا: طيب كويس علشان نبقي مع بعض

هي:حاولي تيجي بدري علشان ميعادنا معاهم 11.30 الصبح

انا: كدا يبقي هااخد القطر وانا جاية علشان اوصل بدري

هي: هههههههههه اشمعني يعني انتي مش كنتي قولتي قطر تاني لااااااااااااااااء

انا: يا شيخة هو يعني خلاص دي كانت مرة وراحت لحال سبيلها

هي: عليا انا برده راحت لحال سبيلها...عيني في عينك كدا


انا: لما آجيلك هاابقي اجيب عيني في عينك يا غلسة

يوم الاتنين وصلت محطة القطر وحجزت درجة اولي برده وقعدت وكل شيء كان علي مايرام وجه قعد في الكرسي اللي ادامي واحد شباب لبسه كلاسيك ولابس نضارة شمس


انا ساعة ماجه وقعد قدامي قولت يا دماغي يااااني ...هو الشريط بيعيد نفسه ولا ايه ...ربنا يستر...لا ان شاء الله هايستر ..انا المرادي مش ها اتكلم لو حصل ايه وبعدين
لاقيته بيبتسملي ابتسامة خفيفة كدا وبيقولي : انتي مسافرة اسكندرية لوحدك

اممممممم
دا شكله عاوز يرغي بقي


انا: اه رايحة لوحدي

قام مطلع من جيبه شيكولاتة وقالي اتفضلي

الله عليكي يامصر...لا دا واضح كدا ان السيناريو اياه بيتعاد مع اختلاف الادوار
والابطال..وبعدين انا مش حمل حكاية جديدة ......

لبست الوش الخشب وقولتله: لا شكرا مابحبهاش

هو: غريبة انا اول مرة اشوف بنت مابتحبش الشيكولاتة

وبعدين بقي ....بدأت اتعصب واتنرفز ...

رديت عليه بغلاسة وقولتله: واديك شوفت


وقومت من مكاني وروحت قعدت جمب بنت كانت قاعدة لوحدها


اللي خلاني اقوم واغير مكاني هو قلقي وخوفي من تكرار الأحداث اللي
حصلتلي قبل كدا...انا رايحة اقدم لشغل جديد ومش بعيد اروح الاقيه بيشتغل في مكتب الترجمة اللي هااعمل فيه انترفيو...وبعدين يقعد يشاغلني لحد ما اتعلق بيه ...وبعدها بكام شهر الاقيه خطب وبعدين يفركش وبعدين يرجع يتقدملي واقوم انا طالعة فيه الطالعة التمام بعدها يرجع يعتذرلي وينقل شغل جديد في مكان بعيد ..في كازبلانكا مثلا....لالالا وعلي ايه وجع القلب دا كله...وعلي رأي المثل الباب اللي يجيلك منه الريح شيله وابني مكانه حيطة علشان ممكن الريح تكون شديدة وتقلع الباب


.....يتبع

رضوي عادل

_____________________

ملخص الجزء الأول


http://www.facebook.com/notes.php?id=145876215433206&notes_tab=app_2347471856#!/note.php?note_id=157403924286868


الحلقات السابقة
http://www.facebook.com/pages/fyha-hajt-hlwt/145876215433206#!/photo.php?pid=290373&id=145876215433206&fbid=146814622006032&ref=mf

1 comment:

  1. Hi,

    this blog is really instructive. I would like to know more about this.

    الكراسي

    ReplyDelete