Monday, August 9, 2010

(3)..شيكولاته بالبندق



بدأت تظهر عليا اعراض الحب ..بقيت بسرح كتير...وبسهر طول الليل افكر وبسمع في اغاني ولو اتفرجت علي فيلم والبطل كان بيقول للبطلة كلام حب تلاقيني اتنهدت

وفي يوم اتصلت بصاحبتي اطمن عليها
ومن ضمن كلام كتير لاقتني بسألها واقولها:هو في الدنيا حاجة اسمها حب؟
قالتلي:اه طبعا يابنتي الحب موجود في كل حاجة حوالينا.. في الافلام العربي والاجنبي والتركي والهندي كمان والمسلسلات والقصص والروايات خصوصا بقي روايات عبير للجيب
انا: بطلي غلاسة ....انا بتكلم بجد
هي: مش مطمنالك يا نغم ...انتي وقعتي ولا ايه
انا:اه شكلي كدا
هي: اوعي يكون اللي في بالي
انا: هو اللي في بالك
هي: طيب احكيلي احكيلي دا انتي نهارك شكله ابيض

وحكيتلها كل حاجة حصلت بينا ....

لاقيتها بتقولي: كل دا كويس اوي ....هو ليه بقي مابيقولهاش صريحة انه بيحبك
انا: ما اعرفش ...يمكن خايف مثلا ما اطلعش بحبه
هي: مفيش حاجة اسمها خايف.....المفروض يحدد موقفه افرضي ان حد اتقدملك وارتبطي بيه...هو مابيفكرش في حاجة زي دي ليه
انا: مايمكن مش جاهز ماديا انه يتقدم
هو: بدال مش جاهز يبقي مايلمحش ومايعلقش الناس بيه
انا: تصدقي بقي ان انتي غلسة فعلا وانا غلطانة اني حكيتلك
هي: يا نغم انا بفكر بالعقل دلوقتي ....انتي علشان متعلقة بيه فالدنيا مش واضحة عندك
انا: يعني اعمل ايه؟
هي: ماتعمليش حاجة ..واسمعيها مني اللي عاوز حاجة بيقولها واللي نفسه في حاجة بيعملها ولو هو زي ما انتي بتقولي بيحبك فعلا يبقي لازم يقولك ومايسبكيش تضيعي من ايديه...
انا:طيب ادعيلي بقي... ماحدش عارف بكرة في ايه
هي: ان شاء الله كل خير...


بصراحة كلام صاحبتي دايقني شوية بس هي عندها حق ..اللي عاوز حاجة بيقولها واللي نفسه في حاجة بيعملها مهما كانت الظروف

بعدها بكام يوم لاقيته جايلي المكتب وبيقولي انتي وراكي حاجة آخر اليوم
قولتله:لا ماوراييش
هو: طيب عاوزك في موضوع مهم آخر اليوم
انا: موضوع ايه؟
هو:ماهو لو ينفع اقولك دلوقتي كنت قولتلك

كانت عينيه بتلمع بالفرحة
وانا قلبي دق وحسيت اني ها اسمع خبر حلو آخر اليوم بس ماكنتش قادرة اصبر

فقولتله:طيب حتي طمني..حاجة حلوة ولا وحشة
هو:لا حلوة اطمني

وفضلت مستنية اليوم يخلص بفارغ الصبر وحسيت ان الساعة بقيت بترجع بالزمن لورا واليوم مش راضي يخلص


علي آخر اليوم جه وقالي: بصي بقي يا ستي اللي ها اقولهولك دلوقتي دا انتي اول حد اقولهوله...علشان انتي ليكي عندي معزة خاصة

دقات قلبي بدأت تزيد
انا: وايه هو دا بقي؟
هو: انا خلاص قررت استقر واكمل نص ديني وارتبط

وجوا الجون جوا الجون جوا الجون....ايوااا كدا هو دا الكلام
والله البت صاحبتي دي دمااااغ وبتفهم ....صح كدا اللي نفسه في حاجة بيقولها وهو دا اللي بيعمله دلوقتي
هو: نغم انتي روحتي فين...
طبعا انا كنت سرحانة فقولتله: معاك معاك ...كمل
هو: عقبالك كدا ان شاء الله انا خطوبتي كمان اسبوعين ....

عينيا زغللت وماكنتش عارفة اتنفس...حاسة ان الأرض بتلف بيا
خطوبته كمان اسبوعين...ازاي يعني...وامتي دا حصل...
حاولت اتماسك قولتله: والله؟!! الف مبروك..
هو: الله يبارك فيكي
انا: علي كدا بقي دي قصة حب قديمة؟
هو: لا ابدا ...دي عروسة رشحتهالي والدتي وقعدت معاها وحصل ارتياح ما بينا فقولت علي خيرة الله

كماااااان ...يعني واحدة مايعرفهاش...ومجرد ان حصل ارتياح فقرر يخطبها ..دا علي كدا بقي المفروض انا وهو نكون متجوزين بدال زي مابيقول ليكي عندي معزة خاصة....طيب والكلام اللي كان بيقولهولي كان اييييييييه.....واغنية "انا شكلي ها احبك " كان يقصدها هيا...امال بيقولي اسمعيها وانتي تفهمي ليه...ها افهمها ازاي يعني

انتبهت علي صوته وهو بيناديني:نغم نغم....ايه يا ابنتي انتي بتروحي فين

انا: ها اروح فين يعني انا معاك اهو....بس بجد الف مبروك
هو: الله يبارك فيكي....علي فكرة ماحدش في الشغل لسه عرف ..انتي اول حد اقوله واعرفه
انا: ربنا يتمملك علي خير.. معلش انا لازم امشي ...ومرة تانية مبروك

روحت البيت وقفلت علي نفسي الأوضة وقعدت أعيط
ازاي ...ازاي يرتبط بواحدة غيري...وانا؟ !!وكلامه ليا ومعاملته وتلميحاته!!!
المشكله اني حبيته فعلا....واستغربت علي الدنيا اللي خلتني اقابل واحد ما اعرفوش وتقربنا من بعض لحد ما احبه وبعد كدا يحب غيري ويرتبط بيها

كنت مخنوقة في اليوم دا جدا.....اول مرة احس بقلبي انكسر ودموعي اللي بكيتها يومها كان ليها طعم الوجع والجرح

كلمت صاحبتي وحكيتلها اللي حصل
قالتلي: ما انا قولتلك يانغم اللي عاوز حاجة بيعملها
انا:صعبان عليا نفسي اوي
هي:وتصعب عليكي نفسك ليه.....انتي احساسك كان بريء و نقي وانتي خبتيه جواكي احمدي ربنا انك ماقولتيش له بحبك
انا: بس اكيد شاف حبي له في عينيا
هو: وحتي لو شاف دا سبب ادعي يخليكي تحمدي ربنا انه انقذك منه...يعني كان عارف انك بتحبيه ومع ذلك تمادي في كلامه وتلميحاته علشان تتعلقي بيه اكتر
بصي يانغم مهما كان اللي حصل انتي برده غلطانة....ماتزعليش من اللي ها اقوله....هو صحيح قال كلام كتير حلو بس دا مش معناه انه بيحبك عادي يعني الشباب بيقولوا اكتر من كدا للبنات علشان يعلقوهم ...وهو ماوعدكيش بحاجة بعينها ....في ناس بتبقي مرتبطة وبتحب ومع ذلك بيغدروا وبيخلوا باللي بيحبوهم...انما في حالتك دي يعتبر مفيش قصة حب من الأساس وعزاءك الوحيد في اللي حصلك ان دي اول تجربة في حياتك واول احتكاك ليكي بالجنس الآخر علشان كدا وقعتي
ان شاء الله يانغم ربنا هايكرمك وماتزعليش والله مافي حد يستاهل دموعك

انا: ها اطلب نقلي لفرع الشركة اللي في وسط البلد
هي: اوعي تعملي كدا....كدا هااتأكديله انك فعلا بتحبيه وانك ياعيني زعلانه انه هايرتبط بواحدة تانية
انا:مش ها اقدر اشوفه ادامي كل يوم وانا عارفة انه مرتبط بغيري ...
هي:بالعكس دا انتي تشوفيه وتكلميه زي الأول وأكتر كمان علشان تثبتيله انكوا زمايل وان الموضوع مفرحك وباسطك
انا:ما افتكرش اني ها اقدر اعمل كدا...صعب جدا عليا
هي:نغم لازم تبقي قوية وتواجهي جرحك وتتغلبي عليه
انا:ادعيلي ...

لما اتكلمت مع صاحبتي ارتاحت شوية وحسيت النقط اتحطت فوق الحروف...اه هي عندها حق ...انا اللي علقت نفسي بيه بدون داعي
هو كان بيعاملني بذوق مش اكتر ...انا اللي فهمت كلامه غلط
الحمدلله حصل خير
يارب اقف جمبي في اللي انا فيه وساعدني انساه وابطل احبه

روحت الشغل تاني يوم وكان اسوء يوم شغل في حياتي....كنت بحاول اتفادي الكلام معاه وعاملة نفسي مطحونة في الشغل...بجد مش قادرة

فاتت الأيام بعد كدا وزمايلنا كلهم عرفوا انه خلاص هايخطب
وبيباركولوا وانا عمالة اراقب الموقف ...هو كان فرحان ومايفرحش ليه ربنا يهنيه ويسعده
ومابقيتش اتعمد اتفادي الكلام معاه لأنه خلاص مابقاش فاضيلي ...في واحدة تانية في حياته دلوقتي....مابقيتش طالباني

اتصلت بيا صاحبتي تشوفني مالي ..لاقيت حالتي النفسية وحشة جدا وقالتلي اقدم علي اجازة واروح اقضي معاها كام يوم عندها في اسكندرية

مافكرتش كتير انا فعلا محتاجة اغير جو وسافرت وحسيت معنوياتي ارتفعت جدا ...
بجد الاصدقاء دول كنز... يعني لو انا لوحدي دلوقتي من غير اصحاب كان زماني مدمرة

رجعت من اسكندرية نغم بتاعة زمان ...اللي بتحب الدنيا والناس

رجعت الشغل وسألت عليه خطب ولا لسه
واحدة زميلتي قالتلي: ان حفلة خطوبته كانت من يومين ..حمدت ربنا اني ماكنتش موجودة وقتها

بدأت اتأقلم علي الوضع واتعامل بشكل طبيعي

ساعات كنت بحس ان خلاص نسيته ونسيت اللي حصل وساعات تانية الاقيني برجع لنقطة الصفر وافكر فيه من تاني ولا كأن أي حاجة حصلت
فضلت علي النظام دا بتاع تقريبا شهر

لحد ما في يوم لاقيته جايلي وبيقولي: نغم انا مخنوق ومدايق ومحتاج اتكلم معاكي شوية

كان باين اصلا علي وشه وباين في صوته وعينيه انه بجد مخنوق

انا : مالك في ايه؟
هو:صدقيني لو قولتلك ما اعرفش...انا بجد زهقت من الدنيا دي وحاسس اني ماليش لازمة ولا ليا هدف في الحياة

انا: كلنا زهقانين من الدنيا مش انت لوحدك...بس الفرق بقي ان كل واحد مننا بيدور علي حاجة كويسة في حياته ويتمسك بيها علشان الحاجة دي تساعده انه يكمل حياته بأمل وحب

طبعا انا كنت اقصد خطيبته...يعني يحاول يتمسك بيها ويحبها وهي دي اللي هاتساعده يتجاوز محنته
وما اعرفش ازاي انا قدرت اعمل حاجة زي دي...حستني فجأة اتحولت لملاك ومش مهم قلبي واللي حصله قد ما مهم انه يقرب من خطيبته ويحاول يتجاوز بيها أي محنة بيمر بيها...لأني عارفة كويس ان وجود شخص بنحبه في حياتنا بيفرق معانا جامد في أي أزمة بنمر بيها

كملت كلامي وقولتله: بص بدال انت ماعندكش سبب واضح للخنقة اللي انت فيها يبقي دا شيطان ..استعيذ بالله وان شاء الله هاتبقي كويس

هو: ونعم بالله
انا: بقولك ايه ...افتح البلوتوث بتاعك ها ابعتلك اغنية حلوة اوي ..دايما اسمعها لما ببقي مخنوقة

هو: اغنية ايه دي
انا: "بحر الحياة" لمحمد منير
هو: لا ما اعرفهاش
انا:اسمعها ومش هاتندم دي اغنية جميلة اوي

وبعتله الاغنية وقالي انه هايسمعها لما يروح البيت وبعدين استأذن وقالي قبل مايمشي: متشكر جدا يا نغم انك سمعتيني


موضوع انه مخنوق بدون سبب دا ما اقتنعتش بيه لأن كان باين عليه فعلا انه شايل حمل او هم..ربنا يفرج عنه

انا: لا ماتقولش كدا...احنا زمايل واخوات ووقت ماتحتاج تتكلم انا موجودة ومستعدة اسمعك

انا قولت خلاص خلينا اخوات احسن ومفيش داعي آخد منه موقف ..الدنيا أبسط من كدا.....ما اعرفش العقل اللي حط عليا مرة واحدة دا جالي منين بس خير خير ...كدا احسن بكتييييير


......يُتبَع

No comments:

Post a Comment